Yoga

Leren luisteren naar jezelf

Yoga is voor iedereen, jong en oud, man en vrouw. Iedereen doet de oefeningen tot zijn of haar grens.

Yoga betekent letterlijk juk. Niet in de betekenis van de last die je draagt, maar van de verbinding. Als deze verbinding in evenwicht is, zal de last minimaal zijn. Yoga werkt dus aan evenwicht: tussen lichaam en geest, voelen en denken, zon- en maanenergie.

De Hatha-yoga (ha=zon en tha=maan) neemt als uitgangspunt het lichaam. Door je lichaam meer bewust te worden en te ervaren waar je grenzen liggen, komen je gedachten ook meer tot rust. Hierdoor komt er ruimte voor persoonlijke groei en kun je bewuster met de dagelijkse dingen omgaan. Ook hierin leer je de grenzen beter herkennen.

Yoga is bewustwording en dit bereik je door middel van je aandacht. Deze aandacht is niet naar buiten gericht, niet op prestaties, maar naar binnen. Bij iedere oefening gaat je aandacht naar wat er is of gebeurt, voor, tijdens en ook na de oefening. Dit kan iedere keer anders zijn. Daarom is het belangrijk om onbevooroordeeld te zijn, open te staan voor wat er zich aandient. Door die gerichte open aandacht gaat ook de adem en de energie (=prana) beter stromen.

De yogales is opgebouwd uit losmaak-, adem-, concentratie-, evenwichts- en ontspanningsoefeningen. In de les komt het hele lichaam aan bod, krijgt dus het hele lichaam aandacht, waardoor de adem en de energie weer gaan stromen. Blokkades worden opgeheven. Soms is er een oefening of houding (asana), die je fysiek, om wat voor reden dan ook, niet mee kunt doen. In dat geval kun je de oefening in gedachten doen. Dit werkt ook door, de aandacht wordt niet afgeleid, waardoor de energiestroom niet wordt onderbroken.