Ademtherapie

Ademen is leven

Verbeter de kwaliteit van je adem, dan verbetert ook de kwaliteit van je leven

In de yogalessen merk ik vaak dat veel mensen moeite hebben met de adem. Je wordt je adem meestal pas bewust als je er problemen mee krijgt. Je probeert dan de adem te sturen, te controleren. Je hebt namelijk wel een idee hoe het “moet”. Als dit vervolgens niet lukt, kom je in een vicieuze cirkel.

De adem hoeft niet gestuurd te worden, maar heeft bevrijding nodig. De adem is als water; hij stroomt daarheen waar ruimte is. Op deze overwegingen zijn de oefeningen gebaseerd uit de ademleer “De Ervaarbare Adem”, ontwikkeld door prof. Ilse Middendorf. Het zijn eenvoudige oefeningen, die je geen techniek leren om de adem te beheersen. Het principe van de oefeningen is echter om de adem te laten komen, te laten gaan en rustig af te wachten tot hij vanzelf weer terugkomt. Je gaat je adem “ervaren”.

De adem is de spiegel van de ziel. De adem zegt ieder moment hoe het met je is. Als je de adem bewust wordt en je deze gaat veroordelen, veroordeel je dus jezelf. De adem ervaren betekent: de adem waarnemen en accepteren zoals deze op dat moment is. Je mag er zijn. Acceptatie is opgeven van verzet en dat schept ruimte. Dat is wat de adem nodig heeft. Je ervaart de adem vollediger en komt daardoor in een diepere ontspanning. De ademtherapie kan individueel en bij voldoende belangstelling in groepsverband gevolgd worden.